اگر قربانی هک موبایل شدید،چه باید بکنید؟

با توجه به اینکه امروزه تلفن های هوشمند در مرکز زندگی ما قرار گرفته اند،قربانی هک شدن آن،میتواند اثرات مخرب زیادی به دنبال داشته باشد.مثل مسدود شدن دسترسی به برنامه ها و حساب ها،مسدود شدن مخاطبین و پیامک ها و یا دسترسی به اطلاعات شخصی و کارت ها و در نهایت خالی شدن حساب بانکی شما!اثرات روانی ای که هک شدن تلفن همراه در پی دارد نیز قابل توجه است،بیشتر موارد افراد خود را سرزنش میکنند و دچار اضطراب و افسردگی و درماندگی میشوند.اما اگر این اتفاق برای شما افتاد،چه باید بکنید؟ در این مطلب،راهکارهایی برای جلوگیری از هک شدن تلفن همراه و بازیابی اطلاعات ارائه داده شده تا از هک شدن گوشی خود یا تکرار هک شدن آن جلوگیری کنید.

هک چیست؟

هک کردن، به زبان ساده، عمل دسترسی به دستگاه قربانی از طریق یکی از تعدادی تکنیک مختلف است که معمولاً با هدف سرقت داده هایی که می تواند برای مقاصد مجرمانه مورد استفاده قرار گیرد، می باشد.تلفن های همرها محبوب ترین هدف هکر ها هستند،زیرا به حجم زیادی از اطلاعات و داده های شخصی شما دسترسی دارند.هکر ها حملات خود را از طریق چند روش مختلف انجام میدهد.اغلب،یک پیامک حاوی لنیک مخرب ارسال میکنند و با متنی فریبنده،قربانیان را به سمت باز کردن این لینک مخرب هدایت میکنند؛یا نرم افزاری را وب سایت های نامعتبر دانلود میکنید یا یبه طور ناخواسته به یک شبکه وای فای بدون رمز و عمومی متصل میشوید.هنگامی که هکر از طریق این روش های معمول،به دستگاه شما دسترسی پیدا کرد،میتواند یک کلید لاگ برای نظارت بر فعالیت های شما و مشاهده اطلاعات ورود به وب سایت ها و برنامه ها نصب کند.این بدان معنی است که اکنون هکر میتواند به طور بالقوه به حساب های بانکی شما نیز دسترسی داشته باشد.هکر ها میتوانند از اطلاعات شما برای سرقت هویت شما یا فروش اطلاعات شخصی شما به دیگران (اغلب در دارک وب) استفاده کنند.

 

آیا گوشی شما هک شده است؟

هکرهای تلفن حضور خود را به راحتی نشان نمیدهند،با این وجود تعدادی علائم هشدار دهنده وجود دارد که نشان میدهد ممکن است هکرها به گوشی شما دسترسی داشته باشند.این هشدار ها و علائم بسیار جزئی هستند و با دقت کردن در عملکرد گوشی میتوان فعالیت مخرب را پیدا کرد.برای مثال هنگامی که تلفن شروع به فعالیت های غیرمجاز میکند،ممکن است متوجه شوید که باتری سریعتر از حد معمول خالی میشود،برنامه ها زمان بیشتری برای لود و بارگیری میبرند و گوشی بیش از حد گرم میشود.اغلب برنامه های جدید به طور غیرمنتظره ظاهر میشوند یا ممکن است متوجه شوید تنظیمات شما،بطور مثال مجوز های دوربین یا میکروفون،تغییر کرده است.ممکن است تماس یا پیامی دریافت کنید که نمی شناسید.واضح ترین نشانه ای که به شما اعلام میکند دستگاه شما مورد حمله قرار گرفته،قفل وخروج ناگهانی از حساب هایی مانند گوگل یا Apple ID است.

اگر گوشی شما هک شد چه باید کرد؟

اگر متوجه شدید که گوشی شما هک شده است، اولین و مهمترین چیز این است که ارامش خود را حفظ کنید و از اقدامات ناگهانی پرهیز کنید. در برخی موارد، دریافت یک تلفن جدید فایده ای ندارد، اگرچه در برخی موارد دیگر ممکن است تنظیم مجدد کارخانه به شما کمک کند.

اگر موارد مشکوک در تلفنتان را سریع تشخیص داده اید قدم بعدی جلوگیری از اثرات مخرب است:اول بررسی کنید که آیا به حساب های بانکی شما دسترسی پیدا کرده اند.سپس بلافاصله رمز های عبور را به رمز های جدید و غیرقابل حدس تغییر دهید.برنامه های مشکوک یا پیام های غیرمنتظره را حذف کنید و نرم افزار محافظت آنلاین را نصب و اجرا کنید.اگر با تغییرات فوق باز هم پیام ها و اعلان های ناخواسته و مشکوک دریافت کردید،تنظیمات تلفن خود را به حالت تنظیمات کارخانه بازگردانید.به دوستان و مخاطبان خود اطلاع دهید که مورد حمله سایبری قرار گرفته اید تا پیام های ارسال شده از تلفن شما را نادیده بگیرند.

اقداماتی را برای ایمن سازی تلفن خود در آینده انجام دهید،از جمله فعال کردن احراز هویت دو مرحله ای در همه حساب های خود.مهم ترین اقدام پس از اینکه متوجه هک شدن تلفن خود شدید باید انجام دهید،اطلاع دادن به بانک ها و سایر سازمان های مالی است تا آسیب مالی را محدود کنید.با پشتیبانان بانک خود بررسی کنید که آیا به حساب بانکی تان دسترسی پیدا کرده اند یا خیر و آیا خرید های غیرمجاز به نام شما انجام شده است؟این بررسی را تا یک ماه ادامه دهید.گاها ممکن است نیاز به تغییر کارت بانکی پیدا کنید.

هشدار!

شما باید تمام رمز های عبور خود را تغییر دهید،به خصوص اگر مانند بسیاری از افراد از یک رمز ثابت و مشخص برای سایت های مختلف و برنامه ها یا بانک خود استفاده میکنید.گذرواژه های جدید شما باید قوی و نسبتا طولانی و منحصر بفرد و غیرقابل حدس زدن باشند.اصلا به استفاده از نام حیوان خانگی یا فرزندتان به عنوان گذرواژه فکر نکنید!

هر برنامه مشکوک یا پیام غیرمنتظره را حذف کنید

اگر برنامه‌های مشکوک یا پیام‌های غیرمنتظره‌ای پیدا کردید، باید فوراً آن‌ها را حذف کنید. اگر نمی توانید چیز مشکوکی را تشخیص دهید،بلافاصله قبل از ظاهر شدن مشکلات، به برنامه هایی که دانلود کرده اید نگاهی بیاندازید.

سپس باید نرم‌افزار حفاظت آنلاین را نصب و اجرا کنید تا مطمئن شوید که از شر هر چیزی که مخرب است خلاص شده‌اید.مطمئن شوید که برنامه حفاظت دانلود شده قابل اطمینان است.زیرا بساری از هکر ها با استفاده از همین برنامه اقدام به هک تلفن میکنند. برنامه های محافظتی قابل اعتماد عبارتند از Bitdefender، Norton، Kaspersky، AVG و McAfee. پس از نصب، آن را برای انجام اسکن های معمولی تنظیم کنید.

بازگشت به تنظیمات کارخانه

اگر بعد از این اقدامات هنوز مشکل دارید، می توانید گزینه هسته ای را انتخاب کنید، گوشی خود را پاک کنید و آن را به تنظیمات کارخانه بازگردانید.این یک فرآیند سریع و آسان است، با دستورالعمل‌هایی برای هر نوع تلفن که به‌راحتی به‌صورت آنلاین از سوی سازندگان در دسترس است. اگر از همه چیز نسخه پشتیبان تهیه کرده باشید، مشکلات زیادی ایجاد نمی کند، اگرچه اگر این کار را نکرده باشید، همه داده ها، مخاطبین، عکس ها و برنامه ها را از دست خواهید داد و این کار را به آخرین راه حل تبدیل می کند.و اگر می خواهید از داده های نسخه پشتیبان خود استفاده کنید، مطمئن شوید که مربوط به قبل از نفوذ است، تا سهواً بدافزار را دوباره بارگیری نکنید.

به دوستان و سایر مخاطبین خود الاع دهید

هنگامی که یک مجرم سایبری به تلفن شما دسترسی پیدا می کند، ممکن است شروع به ارسال پیام به مخاطبین شخصی و تجاری شما، ارسال ایمیل های فیشینگ یا سایر پیام های کلاهبرداری یا هرزنامه کند.به همین جهت ایده خوبی است که با مخاطبین تلفن خود تماس بگیرید و به آنها هشدار دهید که شما هک شده اید و هر پیامی را که از تلفن شما می آید نادیده بگیرند،به ویژه پیام هایی را که از آنها میخواهد تا روی لینک یا پیوندی کلیک کنند،در غیر اینصورت ممکن است قربانی بعدی باشند.

برای ایمن سازی تلفن خود در آینده اقدامات زیر را انجام دهید

هنگامی که از پس از هک شدن گوشی خود را ریکاوری کردید، باید هر کاری که می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که دوباره این اتفاق نمی افتد. مطمئن شوید که نرم افزار امنیتی را نصب کرده اید و آن را به روز نگه دارید.باید مطمئن شوید که به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را به‌سرعت نصب کرده‌اید، زیرا اغلب حاوی به‌روزرسانی‌های امنیتی مهم هستند.برای بروزرسانی های نرم افزاری و برنامه ها از داده ها یا از شبکه وای فای امن و خصوصی استفاده کنید و حتما از استفاده از شبکه های وای فای عمومی خودداری کنید.ترجیحا بلوتوث و وای فای تلفن خود را در صورتی که استفاده نمیکنید،غیرفعال کنید تا از اتصال ناخواسته به شبکه های نا امن جلوگیری کنید.برای دانلود برنامه ها و بازی ها حتما از یک مارکت مطمعن مانند بازار،فروشگاه گوگل یا اپ استور استفاده کنید.

کلام پایانی

اگر گوشی شما هک شده است،وحشت و اضطراب را کنار بگذارید و با حفظ خونسردی و طی کردن مراحل بالا،به راحتی خود را از خطرات بیشتر حفظ کنید و از تکرار این اتفاق جلوگیری کنید.اگر احساس میکنید اطلاعات شخصی شما به خظر افتاده،میتوانید با مراجعه به مراکز مرتبط (پلیس فتا) اقدام های لازم را انجام دهید.