شیائومی 14 الترا گوشی هوشمند مورد علاقه عکاس ها،انقلابی در دوربین با لنز متحرک

بررسی شیائومی 14 الترا: دوربین Xiaomi 14 Ultra رویاها را به واقعیت تبدیل کرد.

سری اولترا شیائومی چند سالی است که عرضه می شود ولی فقط در چین و اروپا به طور رسمی به فروش می رسد. سری الترا معمولا اوج کیفیت دوربین را در بین گوشی های شیائومی و ردمی دارند و این به دلیل مشارکت شیائومی با لنز لایکا است.جالب ترین و انقلابی ترین فناوری این دوربین،گشودگی دیافراگم متحرک آن است که در آیفون 15 یا سامسونگ گلکسی S24 Ultra این فناوری وجود ندارد.

در آخرین روزهای فوریه، در مراسم کلیدی شیائومی منتهی به MWC 2024 اخرین پرچمدار شیائومی به نام الترا 14 معرفی شد و اکنون،  14 Ultra با قیمت 1499 یورو در اروپا و چین در دسترس است (تقریباً به 1623 دلار). شیائومی 14 الترا پس از رونمایی انقلابی در بین طرفداران پرچمداران برای عکاسی برپا کرد!

14 Ultra با چهار سنسور مختلف در ماژول دوربین اصلی خود عرضه می شود که فواصل کانونی و موارد استفاده متعدد را پوشش می دهد. بعلاوه، یک حالت فیلمبرداری درجه یک جدید در برنامه دوربین دارد.اما همه چیز در یک گوشی هوشمند،دوربین با کیفیت نیست.باتری،نمایشگر،پردازنده و بسیاری موارد دیگر در قدرت یک گوشی هوشمند نقش دارند و برای یافتن ارزش کلی شیائومی 14 الترا در بخش های مختلف،این مطلب را بخوانید.

طراحی و ساخت

طراحی شیائومی 14 الترا مانند پرچمدار پارسال یعنی 13 الترا است، اما تا حد زیادی اصلاحات دارد – شیائومی 14 اولترا به جای شیب به سمت دوربین، دارای پشتی صاف است.

این گوشی دارای فریم الومینیومی یک پارچه است که مقاومت بیشتری نسبت به دیگر گوشی های هوشمند دارد.بدنه با ابعاد
161.4 x 75.3 x 9.2 میلی متر است و دارای جنس پشت متفاوت نسبت به رنگ است.

جلوی گوشی شیشه ای است و جنس بدنه پشت شیشه ای یا چرمی،تیتانیومی یا الومینیومی است و این تفاوت بر اساس رنگ و مدل نامبر است.

به طور مثال رنگ مشکی که با چرم مصنوعی پوشانده شده است در لمس نرم و چسبناک است و قطعا حس تجهیزات دوربین را القا می کند. این چرم گیاهی است، در برابر پارگی مقاوم است و بسیار محکم است. این گوشی دارای استاندارد IP68 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و آب است و قابلیت اتصال دو سیمکارت نانو همزمان را دارد اما از سیم کارت الکترونیکی خبری نیست!

اگرچه این فناوری در کشور ما نیز وجود ندارد و درحال حاظر تنها سیمکارت فیزیکی موجود است.

روی دکمه روشن/خاموش حالت پترن حک شده است،ولی دکمه صدا سطحی صاف دارد.

وزن شیائومی 14 الترا نیز طبق هر جنس ساختی متفاوت است و بین
219.8 / 224.4 / 229.5 گرم است.

برآمدگی دوربین در پشت ظاهر بسیار محترمی دارد و عدم تعادل وزنی به دستگاه اضافه نمی‌کند. در واقع، با توجه به وزن گوشی،این دستگاه در دست احساس سبکی دارد.

در داخل جعبه، در واقع لوازمی بیشتر از پرچمدار معمولی همراه با آن عرضه می شود. یک شارژر! و یک قاب محافظ! این یک پلاستیک نازک است که به راحتی چرب می شود و فقط محافظت اولیه را ارائه می دهد.اما وجود آن در جعبه دستگاه خوشآیند است.

شیائومی زمان بسیار خوبی را برای ارائه 14 الترا به جهان فراتر از چین انتخاب کرد و نشان داد که می داند چگونه یک گوشی فوقالعاده بسازد.البته بدیهی است که دوربین‌های نقطه‌ای و عکاسی بر ظاهر کلی تأثیر می‌گذارند، حداقل در نحوه قرارگیری قاب آن با کیت عکاسی که به‌طور جداگانه فروخته می‌شود و کنترل‌های لمسی دوربین را به آن می‌دهد.

این گوشی به خودی خود در طراحی کلی خود برتر است و دارای صفحه نمایش 6.7 اینچی AMOLED (3200 در 1440) است که بسیار پر جنب و جوش است و به طرز وسوسه انگیزی فوق العاده به نظر میرسد.

صفحه نمایش اولترا شیائومی 14

شیشه صفحه نمایش در هر طرف دارای یک انحنا است که حتی در گوشه های گوشی کاملاً متقارن است. با این حال، تصویر نمایشگر را برش نمی‌دهد، فقط به آن کمک می‌کند تا قاب آلومینیومی را در گوشه‌ای نرم و فانتزی گرد کند.

شیائومی 14 الترا دارای یک پنل LTPO AMOLED با نرخ تجدید 1-120 هرتز و وضوح 1440 در 3200 برای تراکم 522 پیکسل در هر اینچ است. جذاب، شفاف و رنگارنگ به نظر می رسد. شیائومی حداکثر روشنایی را 3000 نیت اعلام کرده است که به این معنی است که تنها یک ناحیه از صفحه نمایش می تواند به آن برسد، اما روشنایی معمولی 1000 نیت باید برای استفاده در محیط روشن به اندازه کافی خوب باشد. همچنین دارای کم نور DC است.

پنل شیشه‌ای یک شیشه شیلد شیائومی جدید است که قوی‌تر از نمونه‌های قبلی ساخته شده است.

یک اسکنر اثر انگشت نوری در زیر نمایشگر وجود دارد، و بسیار سریع کار می‌کند – کسری از ثانیه کندتر از اسکنرهای اولتراسونیک سامسونگ، اما به هیچ وجه نمی‌توان گفت که اسکنر Xiaomi 14 Ultra کند یا آزاردهنده است. دقیق است، با یک کلیک مطمئن می لرزد و خود نرم افزار با یک انیمیشن بسیار سریع روشن می شود و قفل آن را باز می کند.

ویژگی های دوربین

Xiaomi 14 Ultra با سنسور جدید Sony LYT-900 عرضه می شود. اندازه آن 1 اینچ است – که برای گوشی‌های هوشمند بسیار بزرگ است و معمولاً در دوربین‌های نقطه‌ای یافت می‌شود. حسگرهای LYT جدید سونی دارای یک ترانزیستور 2 لایه جدید هستند که به جمع‌آوری نور بیشتر در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر کمک می‌کند. حتی تاثیرگذارتر، دیافراگم متغیری داریم که می‌تواند از f/1.63 به f/4.0 در مراحل یکپارچه 0.01 برسد.

شاترباگ ها با ورود به حالت Pro و باز کردن آن دیافراگم برای مقداری بوکه طبیعی دلپذیر و یک تن نور، انفجاری خواهند داشت.

3 دوربین دیگر – فوق عریض، 3.2x تله فوتو و 5x تله فوتو، همگی دارای 50 مگاپیکسل Sony IMX858 در داخل خود هستند – سنسورهای بسیار باکلاسی به خودی خود، حتی در سراسر صفحه برای هر دوربین. هر یک از آنها با لنزهای لایکا پوشانده شده اند و دوربین زوم 3.2 برابری دارای یک لنز تله فوتو شناور است که از فوکوس بهتر در فواصل نزدیکتر (تا 10 سانتی متر) اطمینان می دهد. به هر حال، این گوشی وقتی به دوربین می رسد هیچ رقیبی پیدا نمیکند.

عکس ها پر جنب و جوش، گرم، روشن و با پویایی عالی ظاهر می شوند. رنگ‌ها ممکن است از نظر شما کمی اشباع شده باشند، بنابراین میتوانید از حالت Authentic در دوربین استفاده کنید – این حالت فقط اشباع و کنتراست را کمی کاهش می‌دهد و تصاویر و رنگ های واقعی تر زا ثبت میکند.

با شیائومی 14 الترا حتی در حالت کم نور هم جای نگرانی نیست.وقتی خورشید غروب می کند، هنوز هم می توانید عکس های خیره کننده ای بگیرید. کنترل دینامیک و رنگ‌ها توسط دوربین کمی محو نمی‌شود – مطمئناً می‌توانید با این گوشی، عکس‌های جالبی در شب بگیرید. بسته به صحنه، می‌توانید کاهش نویز و شارپ کردن را مشاهده کنید تا جزئیات ریزتر کمی شبیه به کارتون باشد، اما به طور کلی، در شب اجرا عالی است.

وقتی صحبت از ویدیو می شود، Xiaomi 14 Ultra کاملاً خوب عمل می کند.وقتی شیائومی 14 الترا را با ایفون 15 پرومکس مقایسه کنید،متوجه خاوهید شد که کنتراست شیائومی 14 الترا بالاتر است اما تثبیت کننده آیفون بهتر عمل میکند.

برای علاقه مندان به دوربین،شیائومی لوازم جانبی Ultra Photography Grip یک دستگیره دوربین مانند، دکمه های سخت افزاری برای شاتر، فیلمبرداری و شماره گیری سفارشی، یک باتری اضافی 1500 میلی آمپر ساعتی و یک آداپتور 67 میلی متری برای فیلترهای استاندارد دوربین را اضافه می کند تا مستقیماً روی ماژول دوربین نصب شود.

در بخش نرم‌افزار، حالت‌های تصویربرداری RAW و همچنین حالت‌های تقویت‌شده هوش مصنوعی وجود دارد – حالت سینمای استاد و پرتره استاد دارای تنظیمات پیش‌تنظیم، پیشنهادات و پس‌پردازش هستند تا بیشترین بهره را از عکس خود ببرید. صادرات در RAW عمق رنگ 16 بیتی و 16 مرحله نوردهی HDR را برای بازی در اختیار شما قرار می دهد، که همه با مشارکت Adobe Labs کالیبره شده اند.

این اولین گوشی اولترا شیائومی است که از سنسور LYT-900 نوع 1.0 سونی برای دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی (معادل 23 میلی متر) استفاده می کند. دو لنز تله فوتو، یک لنز 50 مگاپیکسلی با زوم اپتیکال 3.2 برابر (معادل 75 میلی متر) با f/1.8 و یک لنز پریسکوپ 50 مگاپیکسلی با زوم اپتیکال 5 برابر (معادل 120 میلی متر) یا 10 برابر زوم هیبریدی معادل 24 میلی متر وجود دارد. با هر دو به صورت ماکرو نیز عکس بگیرید. این همچنین برای دوربین فوق عریض 50 مگاپیکسلی (معادل 12 میلی‌متری) با میدان دید 122 درجه، که به عنوان یک عکاس ماکرو تا فاصله 5 سانتی‌متری عمل می‌کند، صدق می‌کند. این دوربین‌های ثانویه از سنسورهای 1/2.51 اینچی Sony IMX858 استفاده می‌کنند که همچنان انتخاب طراحی شیائومی از مدل قبلی است. شیائومی همچنین دوربین جلوی 32 مگاپیکسلی (معادل 22 میلی متری) با دیافراگم f/2.0 را برمی گرداند.

همه دوربین‌های عقب دارای لنزهای Summilux هستند که تغییر قابل‌توجهی برای کل آرایه است زیرا آنها به طور کلی سریعتر از سایر لنزهای سامیکرون لایکا هستند. این به خوبی با دیافراگم متغیر در محل کار با لنز اصلی مطابقت دارد. لنز اصلی نیز با یک عنصر هشت تکه و تثبیت کننده تصویر بهتر ساخته شده است که در تئوری باید به گرفتن سوژه های متحرک کمک کند.

کیت عکاسی 225 دلاری نیز با یک صفحه نوردهی و دکمه اختصاصی ضبط ویدیو برای افزودن به دکمه شاتر و اهرم زوم، ارتقاهای خاص خود را دریافت می کند. به علاوه، حلقه لنز قابل تعویض دارای اتصالات مختلفی است، از جمله یکی که به شما امکان می دهد فیلتر 67 میلی متری را پیچ کنید.

وقتی کیت آن را وصل کردید، تنظیمات مخصوص به خود را در تلفن دارد که به شما امکان می‌دهد عکس‌برداری متوالی را انتخاب کنید، اهرم بزرگ‌نمایی را برای تنظیم دیافراگم تغییر دهید، یا صفحه را بخواهید طیف وسیعی از تنظیمات مانند شاتر، ISO، تعادل رنگ سفید، فوکوس را تغییر دهد.

حتی دکمه ویدیو می تواند کارهای دیگری را انجام دهد که کاملاً روی ویدیو متمرکز نیستند. دستگیره باتری مخصوص به خود را دارد تا گوشی شما را شارژ کند.

مثل همیشه، شراکت شیائومی با لایکا پایه و اساس کل تجربه دوربین است. Leica Authentic و Vibrant به‌عنوان دو نمایه اصلی عکاسی بازمی‌گردند که هر دو در حالت‌های مختلف مانند Photo، Pro، Portrait، Night و Fastshot در دسترس هستند. فیلترهای لایکا همچنین تقریباً برای هر حالتی که تلفن ارائه می‌دهد، همراه با یک قطار طولانی شبیه‌سازی فیلم و دیگر تنظیمات از پیش تعیین شده، به‌طور برجسته در رابط ظاهر می‌شوند.

شیائومی نیز بی سر و صدا در حال گسترش مجموعه ویرایش خود است.

نرم افزار و سخت افزار

بدیهی است که Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3 پردازنده حاکم در سرزمین اندروید حداقل برای نیمه اول سال 2024 خواهد بود. و اینجاست که بدون هیچ گونه مصالحه ای به Xiaomi 14 Ultra قدرت می دهد. خود گوشی با سیستم خنک‌کننده اختصاصی IceLoop شیائومی پاسخ می‌دهد، که باید هنگام بازی و فیلم‌برداری، گوشی را در دمای پایین‌تری نگه دارد و باید گفت این کولر واقعا فوق العاده کار میکند.

شیائومی با اسنپدراگون با نام تجاری «For Galaxy» در تست‌های Geekbench کمی از Galaxy S24 Ultra پیشی گرفته است.

زیرا Xiaomi 14 Ultra با حافظه داخلی UFS 4.0 و رم LPDDR5X عرضه می‌شود که به ترتیب از 512 گیگابایت و 16 گیگابایت شروع می‌شود. به نظر می رسد در حال حاضر تغییر دیگری وجود ندارد. باید به این تراشه 512 گیگابایتی اکتفا کنید زیرا اسلات کارت microSD وجود ندارد.

شیائومی در حال انجام یک فشار بزرگ در زمینه های مختلف است – هوش مصنوعی، وسایل نقلیه الکتریکی، گوشی های هوشمند برتر. HyperOS جدید قرار است سنگ بنای این اکوسیستم در حال توسعه باشد. از خانه هوشمند گرفته تا خودروی هوشمند گرفته تا گوشی هوشمند، شیائومی همه اینها را در حال اجرا بر روی HyperOS و کار یکپارچه با هم تصور می کند.

شیائومی می خواهد که HyperOS AI از سبک زندگی کاربر درس بگیرد و فعال و مفید باشد.

قرار است به اشتراک گذاری فایل در دستگاه های شیائومی به آسانی کشیدن و رها کردن باشد و گردش کار باید از گوشی به تبلت تا صفحه نمایش بزرگ به طور یکپارچه طی شود.

در حال حاضر، HyperOS شبیه MIUI است برای منوی سبک مرکز کنترل، انگشت خود را از بالا سمت راست به داخل بکشید، برای اعلان‌ها، انگشت خود را از بالا سمت چپ به داخل بکشید. به طور پیش فرض، کشوی برنامه وجود ندارد، اما می توان آن را در تنظیمات فعال کرد.

می‌توانید دکمه‌های ناوبری داشته باشید – با دکمه برگشت در سمت چپ یا راست – یا می‌توانید از حرکات برای پیمایش استفاده کنید. کاملاً شخصی سازی شده، پر از انیمیشن ها و بازخوردهای روان و دلپذیر. و البته، الهاماتی از iOS وجود دارد – مانند تصاویر پس زمینه پرتره که از جلوه عمق برای پنهان کردن ساعت در پشت سوژه شما استفاده می کنند.

اما در زیر HyperOS در Xiaomi 14 Ultra، ما اندروید 14 را داریم. شیائومی وعده 4 نسل به روز رسانی اندروید و 5 سال وصله امنیتی را داده است.

باتری اولترا شیائومی 14

Xiaomi 14 Ultra دارای یک سلول 5000 میلی آمپر ساعتی است که در اکثر تلفن های هوشمند یافت میشود و چیز عجیب و متمایزی نیست.شیائومی وعده داده است که بهینه‌سازی‌هایی برای افزایش طول عمر دارد.استقامت Xiaomi 14 Ultra در زیر بارهای سنگین می درخشد و این گوشی رقبای خود را در بازی شکست می دهد.

شیائومی برای شارژ مجدد خود از یک آداپتور 90 واتی سیمی قدرت میگیرد که میتواند در مدت 15 دقیقه تا 50 درصد شارژ دریافت کند.بعلاوه از شارژ بی سیم 80 واتی نیز پشتیبانی میکند اما برای شارژ بی سیم نیاز به تهیه شارژر بی سیم جداگانه خواهید داشت که در مقایسه با شارژؤ سیمی موجود در جعبه که در زمان کمی دستگاه را شارژ میکند چندان عاقلانه به نظر نمیرسد.

برای اطلاع از قیمت امروز شیائومی 14 الترا و خرید شیائومی 14 الترا اینجا کلیک کنید.