مشخصات لو رفته از پردازنده اسنپ دراگون 8 نسل 4

مشخصات قدرتمند ترین پردازنده سال 2024-2025

اکثر موبایل های هوشمند سری پرچمدار با پردازنده سوپر قدرتمند کوالکام اسنپ دراگون تجهیز شده اند و این پردازنده با تمامی پرچمداران برند ها آشناست.این تراشه که در دل مدل هایی مثل نوبیا زد تی ای،شیائوی 14 الترا و سامسونگ گلکسی S24 Ultra یافت میشود،قابلیت رقابت با قوی ترین تراشه ها نظیر سری A17 Pro اپل را دارد و حتی امتیازات بنچمارک بیشتری را نیز به دست آورده است.اخرین مدل از این تراشه که در گوشی های هوشمند مشاهده میکنیم،اسنپ دراگون 8 نسل 3 است.اما اکنون پیش از معرفی رسمی نسل بعدی این تراشه،اطلاعات و مشخصات آن فاش شده است.

انتظار می رود کوالکام در اکتبر سال جاری از چیپست اسنپدراگون 8 نسل 4، چیپست پرچمدار نسل بعدی خود برای گوشی های هوشمند رونمایی کند. ماه ها قبل از اعلام رسمی، دیتاشیت فاش شده ای برای افشای جزئیات کلیدی آن ظاهر شد.

طبق اطلاعات لو رفته، چیپست آینده اسنپدراگون 8 نسل 4 دارای دو شماره قطعه است، یعنی SM8750 و SM8750P. اولی نسخه معمولی چیپست است، در حالی که دومی نسخه اورکلاک شده است.

این دیتاشیت همچنین نشان می دهد که کوالکام چیپست اسنپدراگون 8 نسل 4 را بر اساس فرآیند پیشرفته 3 نانومتری خواهد ساخت که نویدبخش پیشرفت های قابل توجهی در عملکرد و بهره وری انرژی است. این پردازنده دارای جدیدترین CPU Qualcomm Oryon است که برای ارائه محاسبات با کارایی بالا مهندسی شده است و پردازنده گرافیکی Adreno 8-series که برای ارائه قابلیت‌های گرافیکی سطح بالایی ایده‌آل برای بازی و سایر کارهای سخت طراحی شده است. این چیپست از دو کانال بسته روی بسته (PoP) SDRAM پرسرعت LPDDR5X پشتیبانی می‌کند و قابلیت‌های عملکرد آن را بیشتر می‌کند.

از نظر چند رسانه ای، اسنپدراگون 8 نسل 4 به سری 8 Qualcomm Spectra ISP مجهز خواهد شد که انتظار می رود کیفیت عکاسی و فیلمبرداری در دستگاه های تلفن همراه را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. علاوه بر این، شامل واحدهای Adreno VPU و DPU است که کدگذاری و رمزگشایی ویدیوهای UHD را به همراه پشتیبانی از صفحه نمایش با وضوح بالا انجام می دهند.

اسنپدراگون 8 نسل 4 از نظر اتصال نیز عالی خواهد بود. یک مودم 3G/4G/5G با قابلیت پشتیبانی از mmWave و باندهای زیر 6 را ادغام می کند.علاوه بر این، سیستم FastConnect 7900 کوالکام را در خود جای داده است که جدیدترین فناوری های بی سیم مانند Wi-Fi 7، بلوتوث 5.4 و باند فوق العاده (UWB) را فعال می کند.

فراتر از قدرت خام و اتصال، اسنپدراگون 8 نسل 4 دارای هوش مصنوعی و ویژگی های امنیتی پیشرفته است. این دستگاه دارای یک زیرسیستم هوش مصنوعی کم مصرف (LPAI) با DSP و شتاب‌دهنده هوش مصنوعی اختصاصی است که پردازش مداوم هوش مصنوعی روی دستگاه را بدون به خطر انداختن عمر باتری ممکن می‌سازد.

علاقه مندان به صدا از کدک صوتی Qualcomm Aqstic WCD3955 نیز قدردانی خواهند کرد چراکه از کیفیت صدای درجه یک صدا پشتیبانی می کند. در نهایت، گنجاندن یک واحد پردازش امن نشان می دهد که کوالکام ویژگی های امنیتی پیشرفته را در اولویت قرار داده است و این چیپست را نه تنها قدرتمند، بلکه برای طیف گسترده ای از موارد استفاده پیشرفته نیز ایمن می کند.

انتظار می‌رود که نوع SM8750 قدرت اکثر گوشی‌های پرچم‌دار را که انتظار می‌رود در دوره اکتبر تا دسامبر در چین عرضه شوند، تامین کند. نسخه SM8750 به گلکسی اس 25 اولترا که انتظار می‌رود در ژانویه 2025 عرضه شود، قدرت می‌دهد. این احتمال وجود دارد که نوع SM8750P به سایر گوشی‌های پرچمدار که در اواسط سال 2025 در چین عرضه می‌شوند، قدرت دهد.