سونی پلی استیشن 5 پرو در آستانه معرفی و عرضه/ Play station 5 Pro (PS5 PRo)

PS5 Pro سونی واقعی است!

سونی از توسعه دهندگان بازی میخواهد که در طول تابستان بازی ها را برای پلی استیشن جدید به نام پلی استیشن 5 پرو آماده کنند به طوری که از فناوری اشعه یا Ray پشتیبانی کند.

سونی در حال آماده شدن برای عرضه کنسول PS5 قدرتمندتر، احتمالاً تا پایان سال جاری است. پس از اینکه اخیراً گزارش هایی از مشخصات فاش شده PS5 Pro منتشر شد، The Verge لیست کاملی از مشخصات کنسول آینده را به دست آورده است. منابعی که با برنامه‌های سونی آشنا هستند به من می‌گویند که از توسعه‌دهندگان خواسته شده است تا اطمینان حاصل کنند که بازی‌هایشان با این کنسول آینده سازگار است، با تمرکز بر بهبود ردیابی پرتو.

مدل پلی استیشن 5 پرو با نام رمز Trinity دارای یک پردازنده گرافیکی قدرتمندتر و یک حالت CPU کمی سریعتر خواهد بود. تمام تغییرات سونی به یک PS5 Pro اشاره دارد که توانایی بسیار بیشتری در رندر کردن بازی‌ها با ردیابی پرتوی فعال یا رزولوشن و نرخ فریم بالاتر در عناوین خاص دارد. به نظر می‌رسد سونی توسعه‌دهندگان را تشویق می‌کند تا از ویژگی‌های گرافیکی مانند ردیابی اشعه بیشتر با PS5 Pro استفاده کنند، با بازی‌هایی که می‌توانند از برچسب «Trinity Enhanced» (PS5 Pro Enhanced) استفاده کنند اگر «پیشرفت‌های قابل توجهی ارائه کنند».

سونی انتظار دارد رندر گرافیکی در PS5 Pro “حدود 45 درصد سریعتر از پلی استیشن 5 استاندارد” باشد، طبق اسنادی که در مورد کنسول آینده ارائه می شود. پردازنده گرافیکی PS5 Pro بزرگتر خواهد بود و از حافظه سیستم سریع تری برای کمک به بهبود ردیابی اشعه در بازی ها استفاده می کند. سونی همچنین از «معماری ردیابی پرتوی قدرتمندتر» در PS5 Pro استفاده می‌کند که سرعت آن در اینجا تا سه برابر بهتر از PS5 معمولی است.

در یکی از اسناد آمده است: «ترینیتی یک نسخه رده بالای پلی استیشن 5 است»، سونی نشان می دهد که پس از عرضه این مدل جدید به فروش PS5 استاندارد ادامه خواهد داد. سونی انتظار دارد توسعه دهندگان بازی یک بسته واحد داشته باشند که از هر دو کنسول PS5 و PS5 Pro پشتیبانی می کند و بازی های موجود می توانند برای عملکرد بالاتر وصله شوند.

می‌دانم که توسعه‌دهندگان می‌توانند کیت‌های تست را در حال حاضر سفارش دهند و سونی انتظار دارد هر بازی که در ماه آگوست گواهینامه ارائه دریافت میکند، با PS5 Pro سازگار باشد. Insider Gaming ابتدا مشخصات کامل PS5 Pro را گزارش کرد و نشان داد که این کنسول قرار است در تعطیلات سال 2024 عرضه شود.

در حالی که سونی در حال بهبود بخش GPU PS5 Pro است، CPU مانند PS5 استاندارد خواهد بود اما با یک حالت جدید که ساعت آن را بالاتر می برد. سونی در سندی به توسعه‌دهندگان می‌گوید: Trinity حالتی دارد که فرکانس CPU 3.85 گیگاهرتز را هدف قرار می‌دهد. این حدود 10 درصد بیشتر از PS5 معمولی است. سونی به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که بین حالت استاندارد 3.5 گیگاهرتز یا حالت فرکانس بالای CPU در 3.85 گیگاهرتز انتخاب کنند.

حالت استاندارد دقیقاً مانند یک PS5 معمولی عمل می‌کند، جایی که مقدار مشخصی نیرو به CPU اختصاص می‌یابد – اگر بودجه برق اجازه دهد با فرکانس 3.5 گیگاهرتز کار می‌کند یا اگر PS5 «عملیات پر مصرف» را انجام می‌دهد، فرکانس‌های پایین‌تر را اجرا می‌کند. سونی می‌گوید این فرکانس‌های پایین‌تر نادر هستند و برق استفاده نشده در سمت CPU به GPU ارسال می‌شود.

در این حالت جدید با فرکانس بالای CPU برای PS5 Pro، توان بیشتری به CPU اختصاص می‌یابد که به معنای کمی کمتر به GPU است. طبق گفته سونی، پردازنده گرافیکی در این حالت حدود 1.5 درصد کاهش می یابد که منجر به «تقریباً 1 درصد عملکرد پایین تر» می شود.

PS5 Pro همچنین تغییراتی در حافظه سیستم برای توسعه دهندگان خواهد داشت. حافظه استاندارد PS5 با سرعت 448 گیگابایت بر ثانیه کار می‌کند، اما سونی این میزان را با 28 درصد افزایش به 576 گیگابایت در ثانیه در PS5 Pro می‌رساند. به گفته سونی، از آنجایی که سیستم حافظه در PS5 Pro کارآمدتر است، “افزایش پهنای باند ممکن است از 28 درصد فراتر رود.”

توسعه دهندگان همچنین دسترسی بیشتری به حافظه کلی سیستم خواهند داشت. بازی‌ها می‌توانند از 1.2 گیگابایت حافظه اضافی در PS5 Pro استفاده کنند، به طوری که در مجموع 13.7 گیگابایت در مقایسه با 12.5 گیگابایت حافظه اختصاص داده شده به بازی‌های روی PS5 پایه است.

افزایش سرعت و تخصیص حافظه “ممکن است” برای پشتیبانی جدید سونی پلی استیشن Spectral Super Resolution (PSSR) مفید باشد. این اساساً پاسخ ارتقاء دهنده سونی به DLSS انویدیا یا FSR AMD برای بهبود نرخ فریم و کیفیت تصویر در پلی استیشن است. سونی یک «معماری سفارشی برای یادگیری ماشین» روی PS5 Pro ساخته است که از 300TOPS محاسبات 8 بیتی پشتیبانی می کند.

این معماری جدید از راه‌حل سفارشی ارتقاء مقیاس PSSR سونی پشتیبانی می‌کند، که برای جایگزینی اجرای موقت ضدآلیاسینگ یا آپنمونه‌سازی موجود در بازی طراحی شده است. سونی خاطرنشان می کند که “ورودی ها کاملاً شبیه DLSS یا FSR هستند” و پشتیبانی کامل HDR در آن گنجانده شده است. این پشتیبانی به حدود 250 مگابایت حافظه نیاز دارد، به همین دلیل است که تخصیص حافظه در PS5 Pro باید در اینجا کمک کند. سونی می‌گوید حدود 2 میلی‌ثانیه تأخیر در ارتقاء یک تصویر 1080p به 4K وجود دارد و این شرکت در تلاش است تا رزولوشن‌های تا 8K را پشتیبانی کند و حتی تأخیر را در آینده بهبود بخشد.

اگر توسعه دهندگان بازی به موقع بازی های متناسب با پلی استیشن 5 پرو را آماده کنند،امکان اینکه سونی در اواخر امسال پلی استیشن جدید خود را معرفی و عرضه کند بسیار بالاست.