بررسی کامل جدیدترین مدل اپل،خانواده ایفون 15

اپل ایفون سری 15: قدمی بزرگ رو به جلو

اپل ایفون 15 تیتانیومی با وزن پایین تر از نسل های قبلی خود ، سوکت شارژ Type-C ، دکمه جدید اکشن ، دوربینی قدرتمند و قیمتی 100 دلار بیشتر روز گذشته رو نمایی شد. در نگاه کلی ایفون های 15 ارتقای چشم گیری نسبت به نسل قبل دارند.از طراحی اولیه و جنس و وزن بدنه تا دوربین و پردازنده.یکی از اعضای خانواده 13 و 14 در سری 15 حذف شده است.آیفون 15 مینی درکار نخواهد بود! ایفون 15 و ایفون 15 پلاس در پنج رنگ صورتی،زرد،سبز،آبی و گرافیت خاکستری به بازار می آید.

اپل ایفون 15 پرو و ایفون 15 پرو مکس

 ایفون 15 و ایفون 15 پلاس : یک گوشی با دو سایز مختلف

در سری 14 که پیش تر معرفی شده بود اپل یک محصول جدید با نام ایفون 14 پلاس معرفی کرده بود که در حقیقت همان ایفون 14 با ابعاد بزرگتر بود.این بار در سری جدید ایفون 15 نیز اپل،ایفون 15 و 15 پلاس رو معرفی کرده که در حقیقت یک گوشی با دو ابعاد مختلف هست.با توجه به اینکه ایفون 15 مینی درکار نخواهد بود کوچکترین عضو خانواده اپل همان ایفون 15 خواهد بود.با نگاه به ایفون 15 از نظر سایز بدنه متوجه میشیم که ابعاد بدنه دقیقا مشابه ایفون 14 است و اختلاف وزن این دو تنها یک گرم است.اما ایفون 15 با طراحی لبه کانتوری و حاشیه صفحه نمایش کمتر حس بهتری در دست القا میکند.

تغییر مهمی که در صفحه نمایش ایفون 15 میبینیم افزایش روشنایی صفحه نمایش از 800 نیت به 1000 نیت (از 1200 پیک به 2000 پیک به معنی حداکثر روشنایی در فضای باز) است.ایفون 15 و 15 پلاس از صفحه نمایش 60 هرتزی استفاده میکنند.در ایفون های سری 15 حاشیه صفحه نمایش باریک تر شده است.چیزی که واضح است امسال اپل به مدل های پایه خود توجه بیشتری کرده است.اپل بلاخره ناچ قدیمی ای را که از زمان معرفی ایفون X در گوشی های خود جای گزاری میکرد را رها کرد و آن را با Dynamic Island جایگزین کرد.یک برش بیضی شکل برای دوربین و face ID که وقتی اعلان و چیزهای دیگر روی صفحه نمایش ظاهر میشوند شکل خود را تغییر میدهد.

ایفون 15 و ایفون 15 پلاس از یک تراشه 4 نانومتری A16 بهره می برند که به سرعت و باتری کمک شایانی میکند.بلاخره ایفون از لنز 12 مگاپیکسلی که در سال 2015 و برای 6S معرفی کرده بود و تا سال قبل برای ایفون های 13 و 14 استفاده میکرد دست نگه داشته و ایفون 15 و ایفون 15 پلاس را با یک ارتقا به لنز 48 مگاپیکسلی ارزشمند تر کرده است.این همان دوربینی است که در ایفون های 14 پرو استفاده شده بود.یک لنز 12 مگاپیکسلی از نوع فوق عریض با دیافراگ  f/2.4 به همراه فلش دوگانه LED به کیفیت تصویر برداری و لنز اصلی کمک میکند.دوربین ایفون 15 زوم دو برابری را پشتیبانی می کند.دوربین سلفی اما،همان دوربین سلفی سابق بدون هیچ تغییری باقی مانده که از یک لنز 12 مگاپیکسلی با قابلیت Face ID تشکیل شده است.

شاید بزرگترین تغییر برای ایفون 15 تغییری باشد که اپل واقعا نمیخواست آن را ایجاد کند.با توجه به اینکه اتحادیه اروپا شرکت ها را مجبور به استفاده از USB-C تا پایان سال آینده کرده است اپل با اکراه زودتر موافقت کرد و پورت لایتنینگ را به نفع شارژری که تقریبا هر گوشی اندرویدی از آن استفاده میکند،حذف کرد.این بدان معناست که تهیه شارژر برای ایفون 15 بسیار آسانتر خواهد بود.در حقیقت ممکن است خرید یک ایفون 14 پرو منطقی تر باشد.چرا که قطعات به کار رفته در ایفون 15 بجز لنز تله فوتو و صفحه نمایش 120 هرتزی که در ایفون 14 پرو بود،تشکیل شده است.

با وجود امکان درخواست SOS اضطراری از طریق ماهواره (ارسال و دریافت پیامک) ایفون 15 قابلیت رجیستری را در ایران دریافت نمیکند.مشکلی که همچنان گریبان گیر ایفون 14 هست.شاید به همین دلیل فروش ایفون 14 در سال قبل کم بوده است! در خصوص باتری،ایفون باز هم شارژ 50 درصدی در 30 دقیقه را تبلیغ کرده است.

اگر بخوایم فرق اصلی ایفون 15 و ایفون 15 پلاس را بگیم تنها با دو گزینه مواجه میشیم.اول باتری و دوم صفحه نمایش.صفحه نمایش ایفون 15 معمولی 6.1 اینچ و ایفون 15 پلاس 6.7 اینچ اما با همان نرخ 60 هرتزی است.باتری ایفون 15 در واقع همان باتری ایفون 14 هست و 3279 میلی آمپر ساعت با قابلیت نگه داری 20 ساعت شارژ می باشد.ایفون 15 پلاس نیز از باتری ایفون 14 پلاس بهره برده و 4325 میلی آمپر ساعت باتری را در خود جای داده است.نکته جالب توجه این است که دیگر شارژر ایفون قبلی خود را برای مدل جدید نمی توانید استفاده کنید.چرا که این گوشی به درگاه USB-C مجهز شده است.

در نیتجه کدام را بخریم؟ایفون 15 یا آیفون 15 پلاس؟

جواب ساده است.اگر صفحه نمایش بزرگتر و عمر باتری بیشتری میخواهید ایفون 15 پلاس گزینه ی شماست.اگر فرم فشرده تر و کوچتر را ترجیح میدهید،ایفون 15 انتخاب مناسبی است.اما اگر در مورد ارتقای ایفون 14 خود به ایفون 15 تردید دارید باید بگویم در صورت عدم تغییر گوشی چیز زیادی از دست نداده اید.چون با مشخصات تقریبا یکسانی طرف هستید.

ایفون 15 پرو و ایفون 15 پرو مکس:  یک آپدیت بزرگ،بدنه تیتانیوم

همانطور که پیشتر گفته شد،اپل در روز گذشته از چهار مدل جدید خود یعنی پiPhone 15،iPhone 15 Plus،iPhone 15 Pro و iPhone 15 Pro Maxرو نمایی کرد.

برخلاف شایعاتی که در بازار به گوش میرسید ایفون 15 الترایی در کار نیست و همچنین ایفون 15 مینی نیز تولید نخواهد شد.

تغییر ناچ و حذف دکمه سایلنت و جایگزینی آن با دکمه اکشن،دوربین ارتقا یافته با زوم 5 برابری تله فوتو،پردازنده قوی تر و مهم تر از همه وزن پایین ایفون 15 پرومکس نسبت به سری 14 و 13 از نکات چشمگیر این رونمایی هستند.

ایفون 15 پرو و پرو مکس برخلاف همان چیزی هستند که برخی کاربران را از خرید نسخه های قبلی بازداشته بودند.سبک وزن..! ایفون همیشه به وزن سنگین آن معروف بود اما با معرفی ایفون 15 پرومکس با طراحی تیتانیومی کانتوری،که ظاهری خیره کننده و وزنی پایین به این دو پرچمدار بخشیده است. اپل موفق شده با کاهش اندازه قاب بدون کم کردن اندازه صفحه نمایش،حاشیه های اطراف صفحه نمایش را کم کند.وزن ایفون 15 پرو تنها 187 گرم و ایفون 15 پرو مکس 221 گرم است.ایفون 15 پرو در رنگ های تیتانیوم مشکی،تیتانیوم سفید،تیتانیوم آبی و تیتانیوم طبیعی عرضه می شود.جنس ساخت پنل ایفون 15 پرو همان ماده ای است که در مریخ نورد استفاده شده است.ایفون 15 پرو و پرو مکس پشتی شیشه ای بافت مانند و مات دارند.

پنل ایفون 15 پرو از همان صفحه نمایش 6.1 اینچی Super Retina XDR OLED با رزولوشن 2556 در 1179 و نرخ رفرش ریت 120 هرتز که در ایفون 14 پرو بود، استفاده میکند.در بخش صفحه نمایش تغییری نسبت به ایفون 14 پرو مشاهده نمیکنیم این بدان معنی است که باز هم روشنایی حداکثری 1000 نیت و حداکثر رزولوشن 2000 نیت در فضای باز را داریم.

اپل در سری 15 فاصله بین برادران پرچدار را کم کرده است.

با این حال، نقطه برجسته واقعی، گزینه زوم اپتیکال 5 برابر است که از طریق طراحی تتراپریسم سنسور تله فوتو امکان پذیر شده است.بهبود عمده دوربین امسال منحصرا به ایفون 15 پرو مکس تعلق دارد.ایفون 15 پرو امسال لنز پریسکوپ 5 برابری را دریافت نخواهد کرد.با این حال، دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی آن در مقایسه با آیفون 14 پرو یک جزء جدید و بزرگتر است. اکنون می‌تواند تصاویر HEIF 48 مگاپیکسلی را با وضوح 4 برابر نسبت به قبل ثبت کند.لنز 12 مگاپیکسل آن در حالت شب با بهبود نسبی همراه است.دوربین سلفی در بخش جلو که اکنون با یک تغییر جالب به نام Dynamic Island همراه است،لنز 12 مگاپیکسلی با قابلیت Face ID را همچنان حفظ کرده است.اما به هر حال عدم وجود دوربین تله فوتو 5 برابری در نسخه کوچکتر ایفون 15 پرو ممکن است طرفداران این نسخه را کمی نا امید کند.

در منوی تنظیمات می‌توانید کارهایی را که دکمه Action انجام می‌دهد، از جمله راه‌اندازی دوربین، چراغ قوه، ضبط صدا و ذره‌بین، برنامه‌ریزی کنید. و حتی می توانید کاری که دکمه انجام می دهد را از طریق برنامه Shortcuts سفارشی کنید.امیدوار بودیم بیش از یک میانبر امکان تعریف شد.بطور مثال با یک بار لمس حالت بی صدا و با دو بار لمس حالت چراغ قوه را اجرا کند اما خب این امکان درحال حاظر وجود ندارد.

اگر عمیقا به ایفون 15 پرو نگاه کنید همان مشخصات ایفون 15 پرو مکس را با تفاوت های خیلی کم میبینید.هر دو بر روی تراشه 6 هسته ای جدید اپل که 3 تنها نانومتر به نام A17 Pro است،کار میکنند.این اولین تراشه ی 3 نانومتری جهان با 19 میلیارد ترانزیسور است.

این تراشه  6 هسته ای دارای دو هسته عملکردی است که 10 درصد سریعتر از قبل هستند و همچنین دارای چهار هسته بازده است. همچنین دارای یک موتور عصبی است که دو برابر سریعتر از iPhone 16 Bionic است.

پردازنده گرافیکی ایفون 15 پرو 20 درصد نسبت به قبل سریعتر عمل میکند و اکنون قادر به ردیابی پرتو های سخت افزاری نیز می باشد.

فضای ذخیره سازی در ایفون 15 پرو و ایفون 115 پرو مکس دقیقا مانند ایفون 14 پرو میباشد.حافظه های 256 گیگابایت و 512 گیگابایت و 1 ترابایت را با اختلاف قیمت های 200 دلاری می توانید تهیه کنید.نکته قابل توجه در ارتقای ایفون 15 پرومکس،رم آن است.اینار شاهد رم 8 گیگابایتی در ایفون 15 پرو هستیم.در خصوص سیستم عامل آن صحبت زیادی نیست.ایفون از سیستم عامل ios 17 در تمام نسخه های سری 15 استفاده کرده که شاید یک یا دو ویجت جدید با حالت اماده باش پویا داشته باشد.اما ایفون 14 هم قابلیت اپدیت به اخرین نسخه ios را داشت.

Pro دارای تراشه نسل دوم Ultra Wideband جدید اپل است که به شما امکان می‌دهد به دستگاه‌های بسیار دورتر متصل شوید و دوستان خود را با دقت پیدا کنید – به شرط اینکه آنها یک دستگاه فعلی اپل را نیز داشته باشند. همچنین اتصال Wi-Fi 6E جدید برای iPhone 15 Pro است، بنابراین می‌توانید از آخرین سرعت‌های شبکه خانگی استفاده کنید.

اپل زیاد تمایلی به ارائه جزئیات در مورد باتری موبایل های خود ندارد.با این حال ایفون 15 پرومکس تا 29 ساعت و ایفون 15 پرو تا 23 ساعت عمر باتری خواهند داشت.به احتمال زیاد ظرفیت باتری این دو مدل دقیقا مشابه نسل قبل باشد اما به دلیل ارتقای پردازنده عمر بیشتری در طول روز داشته باشد.در خصوص سرعت شارژ تغییری نداریم و باز هم با شارژر 20 وات میتوانیم در 30 دقیقه تا 50 درصد شارژ دریافت کنیم.

ایفون 15 پرو بخریم یا 15 پرو مکس؟

تفاوت این دو مدل آنچنان زیاد نیست.اولین فرق این دو ایفون با یکدیگر باتری بزرگتر و عمر نگهداری شارژ بیشتر ایفون 15 پرو مکس نسبت به ایفون 15 پرو است.تفاوت بعدی در اندازه صفحه نمایش این دو است.

و سومین تفاوت که شاید بیشترین مکث در تصمیم گیری را به همراه داشته باشد عدم وجود زوم 5 برابری تله فوتو در ایفون 15 پرو است.اگر زوم 5 برابری،صفحه نمایش بزرگتر و باتری بیشتر نظر شما را جلب میکند ایفون 15 پرو مکس گزینه ی شماست.اگر با صفحه نمایش و گوشی کوچکتر بیشتر احساس راحتی میکنید ایفون 15 پرو مناسب شماست.

ایفون 14 پرومکس را به 15 پرومکس ارتقا بدیم؟

اگر ایفون 14 پرو مکس دارین و وسوسه شدید ارتقا بدین به اخرین مدل اپل،باید در نظر داشته باشید چه چیز زیادی برای به دست آوردن نیست.مشخصات مشابهی که ایفون 14 پرو و ایفون 15 پرو دارند شاید باعث شود کمی صبر کنید تا نسل بعدی اپل رو نمایی شود.اما اگر قصد ارتقا از 13 پرومکس و 12 پرومکس را دارید این برای شما یک جهش قابل قبول و رضایت بخش خواهد بود.جدول قیمتی و مشخصاتی 4 برادر پرچدار اپل در ادامه قابل مشاهده و دانلود است.