اولین تماس تلفنی سه بعدی جهان را نوکیا برقرار کرد!

نوکیا اولین تماس تلفنی جهان را با استفاده از صدای فضایی برقرار می کند

در 10 ژوئن روز دوشنبه، نوکیا گفت که “اولین تماس صوتی و تصویری را با استفاده از صدای فضایی سه بعدی” انجام داده است. این مکالمه روی یک شبکه سلولی با استفاده از کدک 3GPP Immersive Video and Audio Services (IVAS) در شبکه تلفن همراه انجام شد. این شرکت گفت، کدک IVAS به تماس‌گیرندگان امکان می‌دهد تا “صدا را به صورت فضایی در زمان واقعی” تجربه کنند.

کدک IVAS بخشی از 5G Advanced است، ارتقای آتی به شبکه های 5G که می تواند سرعت های بالاتر، بهره وری انرژی بهبود یافته، موقعیت یابی دقیق تر مبتنی بر سلول و موارد دیگر را ارائه دهد. در حال حاضر، تمام تماس‌های تلفنی که از طریق یک شبکه تلفن همراه انجام می‌شود، مونوفونیک هستند، به این معنی که صدا در یک کانال واحد فشرده می‌شود. از سوی دیگر، صدای فضایی باعث می‌شود به نظر برسد که صداها از جهات مختلف می‌آیند زیرا از طریق کانال‌های متعدد ارسال می‌شوند.

برخی از برنامه‌ها، مانند Apple Music، Netflix، و Disney Plus، صدای فضایی را برای تجربه شنیداری واقعی‌تر ارائه می‌کنند – اما فقط در دستگاه‌های شنیداری پشتیبانی‌شده. نوکیا به رویترز می گوید که کدک IVAS می تواند صدای فضایی را در “اکثریت قریب به اتفاق” گوشی های هوشمند با حداقل دو میکروفون فعال کند. جنی لوکاندر، رئیس نوکیا می‌گوید: «این اکنون در حال استاندارد شدن است… بنابراین ارائه‌دهندگان شبکه، تولیدکنندگان چیپ‌ست، تولیدکنندگان گوشی می‌توانند آن را در محصولات خود پیاده‌سازی کنند.

نوکیا تنها یکی از شرکت‌هایی است که برای وارد کردن کدک IVAS به 5G Advanced تلاش می‌کند. اما همانطور که رویترز اشاره کرده است، ما احتمالا تا چند سال دیگر شاهد تماس‌های صوتی و تصویری فراگیرتر در شبکه‌های تلفن همراه خود نخواهیم بود.