آیفون 16 معرفی شد.بررسی کامل این مدل و تفاوت آِفون 16 با نسل های قبلی

آیفون 16 با رنگ های پر جنب و جوش و هوش مصنوعی معرفی شد

آیفون 16 بالاخره از راه رسید و اپل مدل پایه جدید خود را در کنار آیفون 16 پلاس، آیفون 16 پرو و ​​آیفون 16 پرو مکس در آخرین رویداد اپل دیروز یعنی 19 شهریور 1403 معرفی کرد.بازگشت قدرتمند آیفون به رقابت و بازار،با طراحی دوربین جدید عمودی و رنگ های پرجنب و جوش و شاد برای سری استاندارد و دکمه های کاربری جدید همراه است.

به نظر می‌رسد هر چهار دستگاه در میان بهترین آیفون‌های تاریخ قرار می‌گیرند، دکمه‌های جدید، دوربین‌های بازطراحی‌شده و ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل را ارائه می‌کنند که می‌تواند آنها را به یکی از بهترین تلفن‌های هوش مصنوعی سال ۲۰۲۴ تبدیل کند.هرچیزی که باید در مورد آیفون 16 بدانید در این مقاله جمع آوری شده است.برای اطلاع از ویژگی ها،مشخصات،قیمت و ارزش خرید iPhone 16 این مقاله را از دست ندهید.

آیفون 16 در رویداد “It’s Glowtime” اپل در روز دوشنبه 9 سپتامبر معرفی شد. پیش‌سفارش از جمعه 9 سپتامبر در دسترس خواهد بود و این تلفن در روز جمعه 20 سپتامبر در قفسه‌های فروشگاه‌های جهانی عرضه می‌شود و احتمالا در هفته آینده به ایران خواهد رسید.

آیفون 16 از 799 دلار برای مدل با 128 گیگابایت فضای ذخیره سازی شروع می شود که این قیمت به 899 دلار برای مدل با حافظه 256 گیگابایتی و 1099 دلار برای مدل با 512 گیگابایت فضای ذخیره سازی افزایش می یابد. 

به جز لنزهای دوربین عقب تراز عمودی آن (که برای امکان فیلمبرداری فضایی مرتب شده اند) و اضافه شدن دکمه اکشن چند منظوره آیفون 15 پرو و ​​دکمه کنترل دوربین کاملاً جدید، آیفون 16 استاندارد بسیار شبیه به آیفون 15 استاندارد به نظر می رسد.

با این حال، تغییرات فیزیکی در کناره‌ها وجود دارد.دکمه Action به آیفون‌های استاندارد رسیده است و بالاتر از دکمه تنظیم صدا قرار دارد.این دکمه در کنار ویژگی های سفارشی سازی ios 18 به شخصی سازی برای باز کردن برنامه مورد نظر کمک میکند.این دکمه را روی دوربین تنظیم نکنید! چون آیفون 16 دکمه اختصاصی برای دوربین دارد که با یک بار فشردن دوربین باز میشود.این دکمه در بهترین جای گوشی از نظر دسترسی قرار دارد.زمانی که گوشی به صورت افقی در دست شماست به راحتی با یک انگشت میتوانید دوربین را باز کنید و با فشار مجدد این دکمه تصاویر را ثبت کنید.همچنین می‌توانید برای بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی، انگشت خود را به چپ یا راست بکشید، و فشار کمی سبک‌تر به شما امکان می‌دهد بین حالت‌های عکاسی و جلوه‌های دیگر بپرید.

مانند قبل، آیفون 16 و 16 پلاس دارای دوربین دوگانه ارتقا یافته در پشت هستند که از یک دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی و یک دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی به روز شده تشکیل شده است. این مورد اخیر مطمئناً این بار توجه بیشتری را به خود جلب می کند زیرا این سری در نهایت توانایی گرفتن عکس های ماکرو را به دست می آورد که این ویژگی برای مدل های Pro در دسترس بوده است.

بوم برآمدگی دوربین اصلی بازطراحی شده است که به صورت عمودی قرار دارد. این  لنز اصلی 48 مگاپیکسلی و یک لنز اولتراواید 12 مگاپیکسلی و جهت گیری جدید به این آیفون اجازه می دهد تا ویدیوهای فضایی برای پخش در Vision Pro ضبط کند.

البته، این سه ارتقاء فیزیکی کم اهمیت نیستند و قطعاً از همه آنها استقبال می‌شود، مخصوصاً ویژگی جدید کنترل دوربین. اما این سه بروزرسانی فیزیکی به تنهایی دلیل کافی برای ارتقاء از آیفون 15 به آیفون 16 نیستند. پیشرفت های واقعی هیجان انگیز برای آیفون 16 در زیر بدنه ظاهر می شوند! برای شروع، آخرین مدل استاندارد اپل از چیپست جدید A18 بهره می برد که نشان دهنده یک جهش دو مرحله ای از چیپست A16 Bionic در داخل آیفون 15 و آیفون 15 پلاس است. این یک جهش و برزورسانی بزرگ است، زیرا اپل تقریباً همیشه چیپست های برتر نسل قبلی خود را بر روی مدل های استاندارد جدید خود استفاده می کرد. اما در عوض، امسال، آیفون 16 یک چیپست انحصاری دریافت می کند که از مدل پرومکس سال قبل به ارث نبرده است و این اتفاق هیجان انگیز سال 2024 برای کاربران اپل است.این تراشه عملکردی 30 درصد بهتر و سریعتر نسل به A16 Bionic ارائه میدهد.

جدا از این تغییرات، آیفون 16 واقعاً تا حدودی شبیه آیفون 15 است. به لطف ساختار آلومینیومی، همچنان در دست احساس استحکام دارد، اما سنگین نیست.نرخ تازه سازی نمایشگر یا رفرش ریت هنوز هم فقط 60 هرتز است، بنابراین نرخ تازه‌سازی نرمی وجود ندارد، اما مانند دیگر آیفون های قبلی،کار با این گوشی روان و بیش از حالت استاندارد است. اما اگر تلفنی با صفحه نمایش 120 هرتزی دارید، بهتر است از آن استفاده کنید.

هیچ تغییری در اندازه صفحه نمایش در آیفون 16 جدید وجود ندارد. ما همچنان صفحه نمایش های 6.1 و 6.7 اینچی را با آیفون 16 و 16 پلاس به ترتیب دریافت می کنیم.

درست مانند قبل، آنها نمایشگرهای Super Retina XDR مبتنی بر OLED هستند که با همان بریدگی قرص شکل برای Dynamic Island کامل شده اند. اپل ادعا می کند اوج روشنایی 2000 نیت است، اما تشخیص اینکه آیا آنها واقعاً می توانند با توجه به محیط داخلی رویداد به این روشنایی برسند، دشوار است.

بعلاوه، جزیره پویا در قسمت بالایی نمایشگر قرار دارد، بنابراین می‌توانید از فعالیت‌های زنده زیادی استفاده کنید.آیفون 16 برای باز کردن برنامه‌ها، بازی کردن با دکمه‌های جدید و حتی انجام چند بازی بسیار جذاب است.

آیفون 16 با iOS 18 از جعبه خارج می شود، به این معنی که هیچ ویژگی Apple Intelligence خارج از جعبه در دسترس نخواهد بود. اولین مورد از این ویژگی ها، Writing Tools و Photo Cleanup با iOS 18.1 در ماه اکتبر ارائه می شود.

از جمله هیجان‌انگیزترین ویژگی‌های Apple Intelligence در افق می‌توان به Siri مجهز به ChatGPT، خلاصه‌سازی متن، کمک نوشتن و ایجاد تصویر تولیدی اشاره کرد. این ابزارها آیفون 16 را با دستگاه های رقیب مانند گوگل پیکسل 9 و سامسونگ گلکسی اس 24 هماهنگ می کند – به عبارت دیگر، اپل دیگر در رقابت هوش مصنوعی عقب نماند.

اپل ادعا میکند باتری موجود در آِفون 16 بزگرتر است.اما احتمالا این باتری بزرگتر نیست اما افزایش چشمگیر طول عمر دارد و این به دلیل بهینه تر بودن تراشه جدید و سیستم دفع گرمای جدیدی است که در آیفون 16 اعمال شده است که در نهایت موجب بهینه تر بودن عمر باتری شده است.یکی دیگر از تقویت‌کننده‌ها، ارتقا به شارژ MagSafe 25 واتی و پشتیبانی از Qi2 است که به این معنی است که آنها نسبت به مدل‌های قبلی با شارژ بی‌سیم سریع‌تر شارژ می‌شوند. اگرچه، به نظر نمی رسد که پیشرفتی در سرعت شارژ سیمی USB-C آن ایجاد شده باشد.

اپل هنوز اندازه باتری آیفون 16 را فاش نکرده است، اما می دانیم که این گوشی جدید “افزایش زیادی در عمر باتری” ارائه می دهد. همچنین از شارژ بی سیم تا 15 وات پشتیبانی می کند.

نکته جالب این است که امسال قیمت های آیفون 16 و 16 پلاس تغییری نداشته و دقیقا قیمت های سال قبل است که باعث خوشحالی کاربران IOS شده است.

پیش‌سفارش‌ها از 13 سپتامبر آغاز می‌شود و یک هفته پس از 20 سپتامبر در دسترس خواهد بود. قیمت‌های اولیه آن‌ها با 128 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی عرضه می‌شود، اما در گزینه‌های 256 و 512 گیگابایتی نیز ارائه می‌شوند. مطمئنا، اگر فضای ذخیره سازی پایه آنها به 256 گیگابایت افزایش یابد،قطعا کاربران را راضی تر خواهد کرد، اما 128 گیگابایت تقریباً همان چیزی است که در سایر تلفن های مشابه پیدا می کنید.

امسال انتخاب برای خرید مدل های آِفون 16 با مدل های پرو کمی سخت تراز قبل شده است چرا که مدل های استاندارد بسیاری از ویژگی های پرو را به ارق برده اند و حتی از هوش مصنوعی پشتیبانی میکنند.اما هنوز هم وجود یک تراشه قدرتمند تر مدل های آیفون 16 و آیفون 16 پرو مکس را به یک انتخاب هوشمندانه و دستیابی به نهایت قدرت اپل تبدیل کرده است.

طبیعتا اگر این مدل در کشور ایران به صورت قانونی وارد و فعالسازی شود برای خرید و قیمت میتوانید از این صفحه اقدام کنید،اما احتمال غیرقانونی بودن آن و عدم رجیستری مانند آیفون های 14 و آیفون های 15 به دلیل پشتیبانی از فناوری اتصال ماهواره ای وجود دارد.بنابر این در ایران،هنوز سامسونگ گلکسی S24 Ultra از ارزش خرید بالاتری برخوردار است.