کوالکام و اینتل دیگر نمی توانند تراشه به هواوی بفروشند

ایالات متحده امریکا محدودیت و اقدام علیه هواوی را تشدید کرد!

این بار، وزارت بازرگانی ایالات متحده مجوز صادرات اینتل و کوالکام را برای فروش تراشه‌های تلفن همراه و لپ‌تاپ به این فروشنده بزرگ چینی لغو کرده است.

مشکلات هواوی در سال 2019 آغاز شد، زمانی که در لیست محدودیت های تجاری ایالات متحده قرار گرفت، اقدامی که با ترس از جاسوسی از آمریکایی ها توجیه شد. به دنبال این اقدام، تامین‌کنندگان هوآوی مجبور شدند قبل از حمل و نقل به دنبال یک مجوز خاص و ظاهراً دشوار باشند – و طبق گزارش‌ها، چنین مجوزهایی اکنون برای کوالکام و اینتل لغو شده‌اند.

این دو شرکت مجوزهای مربوطه خود را در سال 2020 دریافت کردند، اما کوالکام تنها میتوانست تراشه های قدیمی 4G را به هواوی بفروشد،با این حال هواوی با پرداخت هزینه های بیشتر،تراشه های 5G کوالکام را نیز تهیه میکرد.

هوآوی در سال 2023 بیش از 40 میلیون چیپست از کوالکام خریداری کرد. احتمالاً هواوی از ممنوعیت آتی آگاهی داشته است، کوالکام اعلام کرد که دیگر از هواوی در آمدی نخواهد داشت.به اینتل نیز اجازه داده شده بود تا برخی از تراشه‌های لپ‌تاپ و سرور Xeon را برای هواوی ارسال کند.اکنون اینتل نیز امکان فروش تراشه های خود به هواوی برای استفاده در لپ تاپ را ندارد اما همچنان مجوز فروش تراشه های مخصوص سرور را به هواوی دارد.سهام اینتل و کوالکام با انتشار خبر ممنوعیت مجوز صادرات کاهش یافت. سخنگوی هواوی هیچ اظهار نظری در مورد این ممنوعیت نداشت.

تحریم های هوآوی در سال 2012 در ایالات متحده آغاز شد، زمانی که اپراتورها از استفاده از تجهیزات شبکه فروشنده چینی منع شدند. این امر در سال 2019 با ممنوعیت امنیت ملی توسط رئیس جمهور وقت ترامپ دنبال شد. دولت بایدن در سال 2022 واردات تجهیزات ارتباطی هواوی و زد تی ای را ممنوع کرد.

هوآوی با توسعه تراشه های 5G داخلی خود که در گوشی هوشمند Mate 60 Pro در سال جاری معرفی شد، به تحریم های آمریکای شمالی و اروپا پاسخ داد. این شرکت همچنین در حال توسعه سیستم عامل گوشی هوشمند HarmonyOS خود برای رقابت با اندروید گوگل است.

هوآوی همچنین خاطرنشان کرد که شروع به ارائه سرویس تلفن همراه 5G-Advanced، که آن را 5.5G می نامد، در چین می کند. در کشور چین، سه اپراتور بزرگ استقرار شبکه 5.5G را در شهرهای کلیدی آغاز کرده اند.با وجود ممنوعیت اعلام شده در فروش تراشه به هواوی،احتمالا هواوی اساسا نمیتواند لپ تاپ بسازد مگر راه حل جایگزینی داشته باشد،اما هنوز راه حلی وجود ندارد.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: چین قاطعانه با گسترش بیش از حد مفهوم امنیت ملی و سوء استفاده از کنترل‌های صادراتی برای سرکوب شرکت‌های چینی بدون توجیه مخالف است.

نگاهی به هواوی و کوالکام

رابطه بین هواوی و کوالکام در طول سال ها با همکاری و رقابت مشخص شده است. هوآوی که در سال 1987 توسط رن ژنگفی تأسیس شد، در ابتدا بر تولید تجهیزات مخابراتی متمرکز شد و به تدریج فعالیت های خود را در سطح جهانی گسترش داد. ظهور این شرکت توسط دولت چین از طریق وام‌ها و سیاست‌هایی که به نفع شرکت‌های داخلی بود، حمایت شد و هواوی را قادر ساخت تا به طور موثر در بازار تجهیزات مخابراتی رقابت کند. از سوی دیگر، کوالکام که در سال 1985 تأسیس شد، یک بازیگر کلیدی در صنایع ارتباطات بی سیم و نیمه هادی ها بوده است. نوآوری های این شرکت، مانند توسعه فناوری CDMA در سال 1989 و معرفی پردازنده اسنپدراگون در سال 2007، چشم انداز فناوری تلفن همراه را به طور قابل توجهی شکل داده است.

رابطه بین هواوی و کوالکام چرخشی رقابتی پیدا کرد زیرا هوآوی شروع به تولید پردازنده ها و مودم های خود کرد و مستقیماً با محصولات کوالکام رقابت کرد. این رقابت زمانی تشدید شد که هواوی سرمایه گذاری زیادی در فناوری های ارتباطی 5G کرد و به یکی از رقبای اصلی کوالکام در این فضا تبدیل شد. با این حال، پس از تحریم هوآوی توسط ایالات متحده، این برند چینی دیگر به فناوری‌های کلیدی مورد نیاز برای تولید تراشه‌های خود دسترسی نداشت. به همین دلیل مجبور شد برای چند سال به تراشه های کوالکام تکیه کند. با این حال، تنها به تراشه های 4G کوالکام دسترسی داشت.

تصمیم هواوی برای دور شدن از پردازنده های کوالکام یک حرکت استراتژیک به سمت استقلال است. این شرکت فعالانه روی توسعه چیپست های خود، به ویژه سری Kirin که در گوشی های هوشمندش استفاده شده، کار کرده است. این تغییر به‌عنوان پاسخی به تنش‌های تجاری و محدودیت‌هایی است که ایالات متحده بر دسترسی هواوی به فناوری‌ها و قطعات پیشرفته اعمال می‌کند.

تغییر هوآوی به سمت استقلال را می‌توان در جدیدترین گوشی‌های پرچم‌دار آن، سری Huawei Pura 70 مشاهده کرد. بر اساس گزارش ها، این سری از قطعات ساخت چین بیشتر از قطعاتی از سایر نقاط جهان استفاده می کند. این اقدام با استراتژی هواوی برای کاهش اتکای خود به تامین کنندگان خارجی و افزایش خودکفایی خود در پی تحریم ها و محدودیت های تجاری ایالات متحده مطابقت دارد. مدل‌های Pura 70 Ultra و Pura 70 Pro از این سری با مجموعه‌ای از قطعات از چین عرضه می‌شوند. این شامل تراشه های حافظه و پردازنده پیشرفته Kirin 9010 است.

تاثیر لغو صدارات تراشه به هواوی

لغو مجوز صادرات کوالکام و اینتل، دو سازنده بزرگ تراشه آمریکایی، تأثیر محدودی بر پردازنده‌های تلفن همراه هواوی خواهد داشت. این به این دلیل است که هواوی قبلاً چیپست های Kirin خود را دارد که از آنها در تلفن های هوشمند خود استفاده می کند. همچنین، این شرکت روی گسترش فناوری Kirin خود به سایر پایانه‌های مهم مانند نوت‌بوک‌ها کار می‌کند تا اتکای خود به اینتل را کاهش دهد.

هواوی همچنین در حال توسعه نسخه رایانه شخصی Kirin از این پردازنده است. این تراشه باید قدرتمندتر از تراشه های موبایل مشابه نسخه های Pro و Max اپل باشد. تراشه جدید باید با عملکرد چند هسته ای نزدیک به M3 باشد که آن را به یک رقیب مناسب در بازار تبدیل می کند.

رشد HUAWEI در میان چالش ها

علیرغم چالش‌های ناشی از تنش‌ها و محدودیت‌های تجاری، هواوی به رشد و گسترش فعالیت‌های خود ادامه داده است. این شرکت در سال 2023 افزایش قابل توجهی در درآمد را گزارش کرد و مجموع درآمد آن تقریباً 100 میلیارد دلار بود. این رشد به دلیل تمرکز هواوی بر توسعه فناوری خود و کاهش اتکای آن به قطعات خارجی است.

فروش تلفن همراه و عملکرد درآمد هواوی در سه ماهه اول 2024 رشد قابل توجهی را نشان داد. این افزایش سود تا حد زیادی به دلیل عملکرد قوی این شرکت در بازار گوشی های هوشمند چین است. هوآوی در صدر بازار تلفن همراه چین از نظر عرضه تلفن همراه قرار دارد. محموله های تلفن همراه هوآوی در چین در سه ماهه اول سال 2024 70 درصد افزایش یافت و به رشد کلی آن کمک کرد.