معرفی غول ژاپنی،سونی Xperia 5 IV

سونی اکسپریا 5 ای وی xperia 5 iv

پرچمدار جدید سونی با نام Xperia 5 IV ،غول جدید ژاپنی معرفی شد.

شرکت سونی که از پیشتازان در عرضه گوشی های ضد آب با صفحه نمایش تخت و دوربین های با کیفیت بود معرف حضور بسیاری از طرفداران تکنولوژی هست..سونی در سال های اخیر حضور کمرنگی در بازار داشته اما در یکی دو سال اخیر تصمیم به بازگشتی قدرتمند و رقابتی بی نظیر با دیگر برند ها از جمله سامسونگ،اپل،شیائومی،هواوی و دیگر برند های موجود در بازار گرفته است.سونی در تاریخ اول سپتامبر 2023 یعنی 10 شهریور 1403 اخرین پرچمدار قوی خودش رو به نام Xperia 5 IV معرفی کرد.این گوشی در تاریخ 22 سپتامبر 2023 به بازار عرضه شده است. اما مشخصات این اکسپریای جدید چیست؟ آیا میتواند با iPhone 14 و گلکسی S22 Ultra رقابت کند؟ یا اصلا ارزش خرید را دارد؟ تا انتهای این مقاله همراه باشید تا جواب این سوالات را باهم پیدا کنیم.

طراحی و بدنه

یک گوشی که به سادگی متفاوت است! سونی برای این مدل جدید خود بسیاری کارها را متفاوت انجام داده است.برای مثال جک 3.5 میلی متری صدا،شکاف microSD و پردازنده قدرتمند SnapDragon 8 Gen 1 همه باهم در بدنه ای جمع و جور قرار گرفته است.آیا سونی،این شرکت قدرتمند ژاپنی یک گوشی هوشمند کامل ساخته است؟ 

حتی وقتی به سونی Xperia 5 III نگاه میکنیم سخت افزار قدرتمند آن ما را شگفت زده میکند.اکنون سونی، Xperia 5 IV را معرفیی کرده تا کاستی های نسل قبل را جبران کند.سونی این گوشی را در سه رنگ سفید،مشکی و سبز تیره روانه بازار کرده است. ابعاد بدنه آن 156*67*8.2 و وزن آن 172 گرم است.در بین پرچمداران سامسونگ و اپل و این گوشی وزن بسیار پایینی دارد.اکسپریا 5 IV  با دو حافظه 128 و یا 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت پیکربندی شده است.اگرچه باید در نظر داشت به لطف وجود شکاف کارت حافظه MicroSD حافظه داخلی قابلیت ارتقا تا 1 ترابایت را دارد ! Xperia 5 IV گواهی IP/68 دارد به این معنی که تا عمق 1.5 متر به مدت 30 دقیقه دوام می آورد.سونی Xperia 5 IV از شیشه و فلز ساخته شده است.صفحه نمایش و پشت گوشی با یک محافظ Gorilla Glass Victus محافظت میشوند.قسمت عقب و فریم فلزی دارای روکش مات هستند.سونی اکسپریا 5 IV دارای یک سینی سیم کارت منحصر به فرد است که برای باز کردن آن نیاز به هیچ ابزاری ندارید.

صفحه نمایش

Sony Xperia 5 IV دارای یک پنل OLED 6.1 اینچی با نسبت تصویر 21:9 است که رفرش ریت یا نرخ تازه سازی 120 هرتزی را ارائه میکند که میتواند همیشه روشن باشد.صفحه نمایش اکسپریا 5 IV ده نقطه لمس همزمان را پشتیبانی می کند.جالب است بدانید صفحه نمایش سونی کمی روشن تر از ایفون 14 است!

عملکرد و تراشه ها

Sony Xperia 5 IV دارای اسنپدراگون 8 نسل 1 (با پردازنده گرافیکی Adreno 730) و 8 گیگابایت رم است. این ترکیب عملکرد فوق‌العاده نرمی را در استفاده روزمره ارائه می‌کند. برنامه‌ها بلافاصله راه‌اندازی می‌شوند و جابه‌جایی بین برنامه‌های بسیار سریع و بدون نقص سرعت است. حس سرعت با نمایشگر 120 هرتزی تقویت شده است. سونی اکسپریا 5 IV با اندروید 12 تجهیز شده که قابلیت آپدیت به اندروید 13 و بالاتر را دارد.این گوشی عملکردی روان در وب گردی داشته و شما را نا امید نمیکند.تنها نکته ای که باید گفت گرمای پردازنده است.در استفاده های سنگین تر کمی بدنه دستگاه گرم میشود.

دوربین ها: Xperia چهار سنسور 12 مگاپیکسلی ارائه می دهد

بنظر می رسد سونی از نظر تعداد مگاپیکسل به دنبال هیچ رکوردی نیست . هر چهار دوربین این گوشی دارای حداکثر وضوح 12 مگاپیکسل هستند. Xperia 5 IV همچنان دارای دوربین فوق عریض و زوم است. تمام لنزها با همکاری ZEISS برای گوشی تنظیم شده اند و با پوشش T* ZEISS تکمیل شده اند.دوربین عقب از 3 لنز 12 مگاپیکسلی عریض،فوق عریض و تله فوتو تشکیل شده است که قابلیت های فلاش LED، پانوراما، HDR، ردیابی چشم آن راه تکمیل میکنند.دوربین های عقب و جلوی سونی قابلیت ضبط به صورت Cinema Pro و با کیفیت 4K را دارند.این گوشی دارای فوکوس خودکار مداوم با قابلیت ردیابی انسان و حیوانات است.

Sony Xperia 5 IV: عمر باتری

اکسپریا 5 IV از یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی استفاده میکند که قابلیت دشارژ 50 درصد در 30 دقیقه را دارد.میزان عمر باتری این گوشی بسیار شگفت انگیز است.در حالت کار با گوشی در طول روز شارژ آن به زیر 50 درصد نرسید و این عمر باتری در بین گوشی های هوشمند بسیار شگفت انگیز است.  

آیا سونی Xperia 5 IV ارزش خرید دارد؟

در نتیجه باید گفت اگر طرفدار این برند هستید و به قابلیت های خاصی مانند پردازنده قوی،جک 3.5 میلی متری صدا و شکاف کارت حافظه اهمیت میدهید بله سونی یک گوشی با پردازنده قوی میتواند انتخاب خوبی باشد.اگر به دنبال طراحی جدید تر  هستید و پرداخت کمی هزینه بیشتر مشکلی ایجاد نمیکند میتوانید به پرچمدار های سامسونگ نیز سری بزنید.شاید این گوشی نتواند در رقابت با Galaxy S22 Ultra  و یا ایفون 13 و ایفون 14 برنده باشد،اما سونی با قدرت به بازار برگشته و انتظار داریم در آینده رقابت جذاب تری بین پرچمداران این سه برند ببینیم.