لپ تاپ چه برندی بخریم؟

راهنمای خرید لپ تاپ لنوو و ایسوس

لنوو یا ایسوس هر دو از بزرگترین شرکت‌های تولید و عرضه انواع لپ تاپ در سرتاسر جهان هستند. انتخاب می‌تواند از بین لپ تاپ‌های رده بالا، لپ تاپ‌های متوسط و سری لپ تاپ‌های بسیار بادوام واقعا سخت باشد. هر دو شرکت، دارای طیف گسترده‌ای از لپ تاپ‌ها با عملکرد بالا و طرح‌های متنوع هستند که اگر شما در دنیای فناوری متخصص نیستید، تصمیم خرید از بین مدل‌های این دو شرکت می‌تواند برایتان سخت باشد. اگر نمی توانید بین لنوو و ایسوس تصمیم بگیرید کدام یک را برای بازی یا کار حرفه‌ای انتخاب کنید در مقاله مقایسه لپ تاپ‌های لنوو یا ایسوس، ما به بررسی مدل‌های گران قیمت و همچنین مقرون به صرفه این دو شرکت می‌پردازیم. تا شما با خیال راحت بهترین انتخاب را برای خرید لپ تاپ انجام دهید.

 مقایسه از لحاظ استفاده روزانه

در انتخاب بین لنوو یا ایسوس برای کارهای روزمره فاکتور شارژدهی اهمیت ویژه ای دازد. برای استفاده روزمره، لپ تاپ‌های لنوو  اغلب عمر باتری کمتری نسبت به محصولات مشابه دارند. مدل‌های بازی  لنوو  است از 3 ساعت بدون شارژ دوام بیاورند و تا 18.5 ساعت افزایش پیدا کنند. باتری برندهای دیگر اغلب بیشتر از این دوام می‌آورند.

لپ تاپ‌های ایسوس عمر باتری بهتری دارند، معمولاً برای مدل‌های بازی حداقل از 5 ساعت تا 24 ساعت دوام می‌آورند.  ایسوس به خاطر لپ تاپ‌های بادوام و قابل اعتمادش شناخته می‌شود که معمولا عمر بیشتری نسبت به مدل‌های دیگر برندها دارند. به طور کلی، ایسوس برای استفاده روزمره به دلیل عمر طولانی باتری لپ تاپ‌ها، برتری بیشتری نسبت به لنوو دارد.

بررسی در زمینه گیمینگ

لنوو دارای مجموعه‌ای از لپ تاپ‌های بالارده بازی معروف به ‘Legion’ و همچنین سری اقتصادی تر با ظاهری کلاسیک به نام IdeaPad Gaming روانه بازار کرده است. این لپ تاپ‌ها با توجه به نیازهای گیمرها طراحی شده‌اند و دارای پردازنده‌های قدرتمند و کارت گرافیک عالی هستند. ASUS دو سری لپ تاپ برای گیمرها ارائه می‌دهد. ROG (جمهوری گیمرها) و TUF. لپ تاپ‌های ROG از سخت افزار قدرتمند و تکنولوژی به روزتری در سیستم‌های پرچم‌دارش استفاده می‌کند. سری TUF مناسب گیمرهای معمولی است که فقط می‌خواهند کامپیوتر آنها بتواند چند بازی نصب شده را اداره کند. اما ROG برای گیمرهای حرفه‌ای عالی ست. بدون شک ASUS بهترین انتخاب در زمینه بازی است. این برند گزینه‌های بیشتری برای گیمرهای حرفه‌ای دارد، البته قیمت این لپ تاپ‌ها بالاتر ازلپ تاپ های Lenovo است.

گرافیک لپ تاپ‌های لنوو یا ایسوس

همانطور که ASUS با تولید بهترین لپ تاپ‌ها برای گیمرها نامی برای خود دست و پا کرده است، بدیهی است که محصولاتی با قابلیت‌های گرافیکی عالی دارد. این لپ تاپ‌ها به دلیل ویژگی‌های گرافیکی گران قیمت اما ارزشمند که به شما امکان می‌دهد گیم پلی خود را بدون وقفه یا اشکال اجرا کنید، مشهور هستند.

برای مثال، لپ تاپ ROG Zephyrus (2020) را در نظر بگیرید که از کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1660 استفاده می کند. این کارت گرافیک قابلیت پخش و بازی همزمان با حفظ گیم پلی با کیفیت بالا روی صفحه را ارائه می‌دهد. این یک ویژگی رایج در هر نوع لپ تاپ گیمینگ نیست، بنابراین این لپ تاپ را از رقبای خود متمایز می‌کند. علاوه بر این، این پردازنده گرافیکی به شما امکان می‌دهد از بازی‌های خود عکس‌های حرفه‌ای بگیرید تا بتوانید برای حفظ برخی از خاطرات بازی مورد علاقه خود، عکس‌های فوری ثبت کنید.

دوام

ASUS ادعا می‌کند که بعضی از لپ تاپ‌های خاصش از دوام درجه نظامی برخوردار هستند. این شرکت تایوانی مدل‌های ExpertBook و ZenBook خود را به شدت آزمایش می‌کند. تا از دوام و قابلیت اطمینان آن‌ها فراتر از استانداردهای موجود در صنعت اطمینان حاصل کند. این آزمایشات شامل نحوه عملکرد لپ تاپ‌ها در ارتفاعات بالا، در رطوبت و هنگام افتادن است.

یکی از لپ تاپ‌هایی که تحت این آزمایش‌ها قرار می‌گیرد  لپ تاپ ایسوس مدل ZenBook Pro Duo است. می‌توانید انتظار داشته باشید که این مدل برای مدت طولانی دوام بیاورد زیرا در تمام آزمایشاتی که ASUS انجام می‌دهد نمره بالایی گرفته است. همچنین دارای یک صفحه نمایش دوگانه و یک دوربین تشخیص چهره است که هنگام کار بر روی پروژه‌های مهم، انعطاف پذیری و امنیت بیشتری را ارائه می دهد.

عمر باتری

لپ تاپ‌های ASUS به دلیل عمر باتری عالی خود مشهور هستند و ASUS VivoBook 14 نیز از این قاعده مستثنی نیست. که می‌تواند تا 24 ساعت بدون نیاز به شارژ دوام بیاورد. همچنین هزینه بسیار کمتری نسبت به لپ تاپ‌هایی با عمر باتری مشابه دارد. در دو لپ تاپ از این دو شرکت که در رده یکسانی قرار دارند ظرفیت باتری سیستم‌های ایسوس بالاتر است.

ذخیره سازی در لنوو و ایسوس

لپ تاپ‌های طراحی شده توسط Lenovo معمولاً از گزینه‌های ذخیره سازی SSD استفاده می‌کنند. در حالی که در مدل‌های قدیمی ASUS روش ذخیره‌سازی HDD وجود دارد. حافظه SSD نسبت به HDD برتر است زیرا هیچ قطعه متحرکی ندارد و به آن اجازه می‌دهد زمان شروع کوتاه‌تری را در هنگام راه اندازی ارائه دهد. هنگام بارگیری برنامه‌ها و بازی‌ها نیز متوجه کاهش زمان انتظار می‌شوید. وقتی همان مقدار فضای ذخیره سازی با HDD یا SSD ارائه شود، اکثر مردم همیشه SSD را انتخاب می‌کنند. حتی یکی از ارزان‌ترین مدل‌های Lenovo، لپ تاپ Lenovo Chromebook Flex 5 13، ، دارای حافظه SSD است. این بدان معناست که شرکت اهمیت یک لپ تاپ سریع را حتی با بودجه کم درک می‌کند.البته لپ تاپ های ایسوس قابلیت ارتقا حافظه و اصطلاحا کانفیگ کردن هارد را دارا هستند.اگرچه امروزه در اکثر لپ تاپ های این برند نیز از حافظه SSD استفاده شده و شما میتوانید در هنگام خرید در بخش مشخصات کالا امکانات و مشخصات کامل مدل ها را مشاهده کنید و سپس خرید خود را انجام دهید.

کیفیت قطعات

هر دو برند قطعات پردازنده و کارت گرافیک را از شرکت های AMD و Intel و NVIDIA و Radeon دریافت می‌کنند. پس از این لحاظ خیلی با هم متفاوت نیستند. لپ تاپ‌های ایسوس از کیفیت ساخت بالایی برخوردارند. اما از لحاظ دوام، کالاهای برند لنوو مدت زمان زیادی عمر می‌کنند.

طراحی لنوو و ایسوس

ایسوس در بخش طراحی دستگاه‌ها ابداعانه تر رفتار کرده است. و سعی بر این دارد طراحی های بروزتر و جذاب تری ارائه دهد. ولی سیاست برند لنوو بر این است که کمتر سعی می‌کند به ترکیب برنده خود دست بزند. ایسوس تقریبا هر 2 سال یک بار طراحی سری‌های زنبوک، گیمینگ و لپ تاپ‌های میان رده را تغییر می‌دهد. ایسوس در بحث تحقیقات علوم به روز بسیار فعال است و با اینکه طراحی یک بحث کاملا سلیقه‌ای است. اما می‌توان ایسوس را در بحث طراحی پیشگام دانست.

نتیجه گیری: لپ تاپ ایسوس بخرم یا لنوو؟

لنوو یا ایسوس و انتخاب هرکدام از اینها بستگی به این دارد که از چه نوع لپ تاپی استفاده می‌کنید. اگر قصد بازی به صورت حرفه‌ای دارید یکی از بهترین لپ تاپ‌های ASUS را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید عمر باتری بیشتر و دستگاهی با دوام‌‌تر داشته باشید، لپ تاپ ASUS لپ تاپی است که باید انتخاب کنید. اگر اولویت شما انعطاف پذیری است و می‌خواهید از لپ تاپ برای کار یا استفاده شخصی استفاده کنید، یکی از بهترین لپ تاپ‌های لنوو را انتخاب کنید. اگر پشتیبانی مشتری  برای شما مهم باشد، برند ایسوس در ایران بهترین انتخاب خواهد بود.

ASUS به خاطر لپ تاپ‌های بادوام و قابل اعتمادش شناخته می‌شود که معمولا عمر بیشتری نسبت به مدل‌های دیگر برندها دارند. به طور کلی، ایسوس برای استفاده روزمره به دلیل عمر طولانی باتری لپ تاپ‌ها، برتری بیشتری نسبت به لنوو دارد.